Overslaan en naar de inhoud gaan
Deze maand wil Open Vld een voorstel van resolutie om meer vossen dood te schieten opnieuw op de agenda van het Vlaams Parlement zien staan. Deze maand wil Open Vld een voorstel van resolutie, ingediend door de volksvertegenwoordigers Herman Schueremans, Vera Van der Borght, Sven Gatz, Karlos Callens, Lydia Peeters, Annick De Ridder en Gwenny De Vroe, opnieuw op de agenda van het Vlaams Parlement zien staan. Op het publieke vossendebat dat Vogelbescherming Vlaanderen op 3 oktober 2010 in Oostkamp organiseerde, werd al snel duidelijk dat Open Vld de kennis van de wetenschap ongegeneerd naast zich neerlegt en enkel de argumenten van de jachtlobby hanteert om de vos 'vogelvrij' te doen verklaren. Dat werd bevestigd op de hoorzitting die op 26 oktober 2010 gehouden werd in de Commissie voor Leefmilieu, Natuur, Ruimtelijke Ordening en Onroerend Erfgoed van het Vlaams Parlement. Ook het advies van de Minaraad over de geplande wijziging van het Jachtvoorwaardenbesluit, legt de politieke partij naast zich neer. De ambassadeur van Vogelbescherming Vlaanderen, Geert Hoste, stuurt vandaag een open brief aan de volksvertegenwoordigers van de fractie Open Vld.

Open brief aan de
volksvertegenwoordigers van Open Vld

Vrije Dames en Heren,

Nadat in juni een resolutie van LDD in het Vlaams Parlement werd afgeschoten, ligt in september een resolutie van Open Vld klaar om meer vossen dood te schieten. Ook volgens Open Vld kan er niet genoeg gejaagd worden op de vos. Dat kennis en wetenschap plaats moeten maken voor het dubbelloopsgeweer van domheid en goedkoop populisme is een pijnlijke vergissing. Vanuit het standpunt van de partij begrijp ik de clevere strategie: als je uit bent op stemmen en macht, dan kies je beter voor de jacht- en wapenlobby dan voor de vos. Vossen kunnen immers niet gaan stemmen of de partijkas spijzen.

Maar wat zijn de feiten? Wetenschappelijke studies over vossen in Vlaanderen stellen het zwart op wit: jacht op en bestrijding van vossen bieden geen oplossing! Voor deskundigen is het een duidelijke zaak. Waar een vos wordt neergeschoten, zit volgend jaar of eerder een andere. Dat er af en toe een handvol kippen sneuvelt, moeten we erbij nemen. Kogels, geweren en vallen helpen geen sikkepit, moer of bal. Goede informatie wel. Bovendien is de vos een verrijking in plaats van een verarming in het Vlaamse open landschap.

U en ik weten al langer dat volksvertegenwoordigers niet het volk vertegenwoordigen maar hun partij. En ik weet ook dat jullie voorzitter eenheid predikt en alle neuzen in één richting probeert te krijgen. Maar een nutteloze resolutie is een nutteloze resolutie. Een dom voorstel blijft een dom voorstel. Durf je eigen stem te laten horen en maak van Open Vld geen partij van Openlijk Vernietigen, Liquideren en Doden.

Met de nodige achting,

Geert Hoste